Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Yönetim Kurulu, 22 Ocak'ta bebek maması konusunda yapılan dijital pazarlamanın nasıl kısıtlanacağını görüşmek üzere Cenevre'de toplandı. Toplantı 5 gün sürecek.
Yıllık hacmi 55 milyar dolar olan mama endüstrisi DSÖ’nün bu çalışmasından rahatsız. Bu rahatsızlık “Sert bir muhalefet” olarak da tanımlanabilir.
DSÖ, "anne sütü alternatiflerinin istismar derecesinde pazarlanmasına" karşı başlattığı kampanyadaki son cephenin bu olduğunu söylüyor.
DSÖ, 40 yıldan uzun süredir anne sütüyle beslenme oranlarının yükselmesi için kampanya yürütüyor. Bu oran şu anda yüzde 44.
DSÖ, 1970'lerde yapılan bir çalışmada, kalkınmakta olan ülkelerde mamayla beslenen çocuklarda yetersiz beslenme sorunları olduğunun ortaya çıkmasından sonra, mama endüstrisine çeki düzen vermek için 1981'de bir direktif yayımladı.
Sadece 6 aydan küçük çocuklara mama ve tütün ürünlerini içeren reklamlar için uluslararası bir direktif bulunuyor.
Buna karşın, sadece 32 ülke DSÖ direktifini tam anlamıyla ulusal kurallarıyla uygun hale getirdi.
Dijital medyadaki pazarlama stratejileri
DSÖ, mama firmalarının geleneksel reklam tanımına girmeyen pazarlama stratejileri kullandıklarını söylüyor.
Firmalar sosyal medya ünlüleri, bebek kulüpleri, oyunlar ve podcastlar üzerinden tüketiciye ulaşmaya çalışıyor.
Bunların yanında "Dark post" adı verilen ve şirketlerin kendi sosyal medyalarında kullanmadıkları içerikler de hedef kullanıcının karşısına çıkarılıyor.
DSÖ, Kasım 2023'te online reklamlarla nasıl mücadele edileceğine ilişkin tavsiye listesini içeren bir kılavuz yayınladı.
Örgüt “Anne sütü muadillerinin” kullanımını teşvik eden içerik yaratıcılarının, yayıncıların ve dağıtıcıların hepsinin reklamlardan sorumlu tutulabilmesi gerektiğini savundu.
DSÖ ayrıca hükümetlere yaptığı çağrı ile bu tür pazarlamaları denetlemesi, engellemesi veya filtrelemesi tavsiyesinde bulundu.
Sosyal medyadaki reklamların, anne sütünden mamaya geçiş kararında etkili olduğu belirtiliyor.
“12 aylıktan büyük bebekler için çocuk mamasının hiçbir besleyiciliği yok”
DSÖ, bebek 6 aylık olduğunda katı gıda verilebileceğini, emzirmenin ise iki yaşına kadar devam etmesini öneriyor.
Ancak pek çok anne bu aşamada emzirmeyi bırakıyor ve bebeklerine mama vermeleri gerektiğini öne süren reklamlar veya pazarlama faaliyetlerinin hedefi oluyor.
Amerikan Pediatri Akademisi (AAP) Ekim 2023'te on iki aylıktan büyük bebekler için çocuk mamasının hiçbir besleyiciliği olmadığı sonucuna varan bir araştırma yayımladı.
AAP formül mama ile çok daha ucuz olan inek sütü arasında, 12 aylık üzeri çocuklardaki besleyicilikleri anlamında büyük bir fark bulunmadığı sonucunu açıkladı.
AAP, ebeveynlere de etiketlere karşı uyanık olma tavsiyesinde bulundu. Ve şirketlerin benzer ambalaj ve yazılar kullanarak algıya yönelik hedefleme yaptığı sonucu da dikkat çekti:
"Bu ürünleri, yeni yürümeye başlayan çocuklar için bir sonraki aşama olarak konumlandıran reklam mesajları kafa karışıklığına neden oluyor ve hatta anneleri emzirmeyi bırakmaya itebiliyor”
Formül mamaların aksine, ABD Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) yürümeye başlayan çocuklara önerilen süt konusunda bir düzenleme getirmiyor.
Bu ürünlerin standart beslenme gereksinimlerini karşılamak gibi bir zorunluluğu bulunmuyor.
AAP, ayrıca bebeklere yönelik süt ürünlerinin mağazalarda formül mamalardan başka bir yerde sunulmasını da tavsiye ediyor.
Bu sayfadaki yazıların tüm hakları ilackonusu.com.tr'ye aittir.
"www.ilackonusu.com.tr" biçiminde açık kaynak gösterilmek kaydıyla (link verilerek) içerik kullanılabilir.
Açık kaynak göstermeden (link vermeden) yapılan alıntılar için yasal takip yapılacaktır.